torstai 19. lokakuuta 2017

Liikkuminen julkisilla kulkuneuvoilla Oslossa

Vietimme viime viikonlopun Oslossa pienellä kaupunkilomalla ja ajattelin jakaa matkavinkkejä muillekin Oslon reissua suunnitteleville. Tässä ensimmäisessä postauksessa kerron julkisesta liikenteestä, joka meidän reissullamme toimi todella hyvin. Yövyimme Scandic Helsfyr -hotellissa, josta oli noin 4 km matka ydinkeskustaan, mutta se ei haitannut, sillä metropysäkki oli lähellä ja pääsimme siitä kätevästi matkustamaan mihin halusimme.

Saapuminen lentokentältä Osloon 

Oslon lentokenttä sijaitsee noin 50 kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Taksi lentokentältä keskustaan tulee Norjan hintatasolla kalliiksi, joten julkisten kulkuvälineiden suosiminen kannattaa. Itse matkustimme hotellimme viereen Flybussenilla, johon yhdensuuntainen lippu maksoi noin 20 euroa. Nämä bussit kulkevat keskustaan 20 minuutin välein. Bussiin ostimme liput suoraa kuljettajalta ja ne pystyi maksamaan kortilla.

Lentäkentältä pääsee keskustan juna-asemalle myös Flytoget Airport Express -junalla ja keskustan juna-asemalta on helppo hypätä metroon, jos oma hotelli sijaitsee hieman kauempana ydinkeskustasta. Keskustan rautatieasemalle pääsee kentältä myös kansallisen junayhtiön NSB:n junilla, joidenka matkat tulevat hieman edullisemmiksi kun varsinaisen lentokenttäjunan. Juniin liput ostetaan automaatista aseman lähettyviltä.

Lentokenttä on suhteellisen pieni, suunnilleen samaa kokoa kuin Helsinki-Vantaa, joten keskustaan menevät bussit ja junat on helppo löytää opasteiden perusteella.

Julkinen liikenne Oslossa

Ostimme molemmille päiville 24 tunnin matkalipun, jolla pystyimme liikkumaan metrolla ja busseilla niin paljon kuin halusimme. Lippu maksoi 90 kruunua eli vähän alle 10 euroa per vuorokausi. Yksittäisen matkan hinta olisi 30 kruunua, joten jos yhtään enempää aikoo liikkua paikasta toiseen, kannattaa vuorokausilippu hankkia. Tarjolla on myös 7 vuorokauden lippu, mutta sen hintaa en tullut katsoneeksi.

Lipun voi ostaa minkä tahansa metropysäkin automaatista. Lippua ostaessa täytyy valita matka-alueeksi Zone 1 - Zone 1, joka tarkoittaa, että matkustat vain keskusta-alueella. Zone 1 -alueeseen kuuluvat kaikki metroreitit, joten jos et suunnittele poistumista kauas Oslosta, pärjäät hyvin tällä lipulla. Täältä löytyvät tarkemmat tiedot alueista. Kun lipun on ostanut automaatista, täytyy se vielä ennen ensimmäistä matkaa piipata leimauslaitteessa, joita löytyy jokaiselta asemalta. Laite on vihreä ja siinä on #-merkki. Tämän piippauksen jälkeen lippu on voimassa 24 tuntia. 

Busseissa lippua ei tarvitse näyttää kuljettajalle, joten myös takaovista voi nousta sisään. Lautoilla emme kulkeneet, sillä osa niistä ei ollut enää käytössä lokakuussa, mutta tämä 24 tunnin lippu oikeuttaa myös lauttamatkoihin. 

Oslon metroverkosto oli kattava, ja kaikki metrot pysähtyivät pääkadulla Nationalstheatretin, Stortingetin ja Jernbanetorgetin pysäkeillä. Jernbanetorgetilla oli myös päärautatieasema, jonne saapuvat muun muassa junat lentokentältä. Kaikilta näiltä pääkadun pysäkeiltä lähti myös busseja eri puolille kaupunkia.

Itse maktustimme metron 1 päätepysäkille Frognerseteren asemalle, josta pääsimme kävelemään n. 2 km mittaisen vaellusreitin Homenkollenille. Samalla metrolla olisi voinut jäädä kyydistä suoraa Holmenkolleinlle muutamaa pysäkkiä aikaisemmin. Jo metromatka hyppyrimäelle oli itsessään hieno kokemus, sillä maisemat avautuivat kauniina kun mtro mutkitteli jyrkkiä rinteitä ylöspäin.

Bussia käytimme kerran, kun kävimme Viikinki- ja Kon Tiki -museoissa keskustan ulkopuolella. Niihin pääsi kätevästi bussilla 30, joka lähti aivan raatihuoneen vierestä. 

Kaikenkaikkiaan julkinen liikenne toimi todella kätevästi, joten suosittelen sen käyttämistä, jos vierailette Oslossa!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti